dissabte, 27 de febrer del 2010

Herba pastell (Isatis tinctoria)

És una de les poques plantes que conté indigotina (colorant blau) juntament amb diverses espècies d'indi. Per aquí no hi creix de manera espontània, però he llegit que a alguns indrets de la península se pot trobar al camp. L'any passat em vaig pensar que n'havia trobat, però com bé va dir n'Issa, era nap. Vaig encarregar llavors per poder-ne sembrar (no us ho perdeu, crec que les he perdudes) i ja que hi era, també una mica en pols per provar-la. Seguint les instruccions d'aquesta pàgina, que són iguals o molt semblants que les que venen als llibres per treballar amb pols d'indi, vaig tenyir 300g de llana amb resultats diferents. Havia planejat tenyir-ne 200, com diu la pàgina, però en un moment donat creia que havia fet malbé el bany, i abans de tornar-hi a introduir una de les troques que havien sortit relativament bé, vaig provar-lo amb una de nova (que al final és la que ha quedat millor).

És un procés llarg, que du bastanta feina, però és divertit i si es fa bé, pot donar molt bons resultats

És curiós veure com el suc es torna groc

I és més curiós veure com la llana es torna blava. Aquesta la vaig espatllar en tornar-la a posar al bany per intensificar el color, no sé com és però es va perdre tot.

Amb aquest top volia provar una mica de tie dye, el vaig tenyir primer amb cúrcuma (gracias, Penélope), li vaig fer nusos per les parts blanques i esperava obtenir un top de amb trossos verds i trossos blaus, però tot el color de la cúrcuma se'n va anar i vaig obtenir un top amb trossos blaus i trossos amb un color brut, indefinible. Potser s'ha de tenyir primer blau i després groc. Aquest és l'unic que vaig moredentar.

El top central és llana amb seda, la seda no es va tenyir gaire, però la llana va quedar bastant bé, és la que va quedar millor.

Bé, és la única que va quedar decent.

3 comentaris:

issa ha dit...

Quina feinada que et fas.... així que vaig encertar? doncs sort, perquè sóc molt dolenta per recordar noms de plantes (i de bolets ni parlem).

Anònim ha dit...

Sosa caustica, hidrosulfito de Riesgo... ¡te lo tienes que haber pasado pipa!
((La semana que viene sembraré la rubia! (ya es marzo))

Nutsue ha dit...

Suposo que és el que té experimentar! tens tot de resultats diferents i alguns t'agraden més que altres. De totes maneres em sembla que els has de donar l'oportunitat de ser filades. Sempre acaben soprenent!