dissabte, 16 de gener del 2010

Tinció amb herbes II.1: Sí, tornarà a sortir taronja

Contiua d'ahir. Aquest matí m'he aixecat i he colat les arrels. He bullit una mica més d'aigua i les he tornades a escaldar, les he deixades dins aquesta aigua 5 minuts i les he colat un altre cop.

El líquid és bastant taronjós, el guardaré per tenyir un floquet de llana més endavant.
Després m'he posat a matxacar les arrels perquè deixin anar tot el pigment possible

segurament hi ha mètodes més efectius per fer-ho.
Les he posat dins aigua i hi he afegit una mica de bicarbonat sòdic per pujar un pèl el ph

Les he bullit i el color del suc ha tornat una mica més vermell.

I hi he afegit la llana mordentada amb alum (per cert, he editat el post dels mordents per afegir una coseta)

Ho podeu dir, jo mateixa ho veig: tornarà a sortir taronja. Potser és que senzillament no es pot.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

8O...
Sherezade es una aficionada amateur a tu lado, maja!

esther ha dit...

Hola! Jo no tinc ni idea de tenyir perquè no ho he fet mai però en previsió del meu frikisme em vaig comprar un llibre que es diu "A dyer's garden. From plant to pot growing dyes for natural fibers" de Rita Buchanan. és un manualet de 100 pàgines amb unes fitxes per plantes i sobre la rubia diu que es pot utilitzar tant fresca com seca però quan parla sobre com aconseguir el roig només parla d'arrels seques i diu: Grind the dry chopped madder roots in a blender and put them in a pot with just enough water to cover. Add a tablespoon of ground limestone or chalk dust (to enhance the red pigment). Lay a sheet of plastic wrap on the surface to prevent mold and let the madder soak for a month or more at room temperature. Then heat it to about 180F, simmer for one hour, and strain off the dyebath into another dyepot. Add more water and repet simmering and straining several times. When the second dyepot is full, strain the liquid again by pouring it through a fine fabric to catch any small particles.
To dye, add mordanted yarn, heat to 180 F, simmer for one hour, let the yarn soak in the dye bath for at least one day, then rinse it.
Finalment diu que la diferència entre el roig i el taronja depén més de la qualitat de la Rubia i la forca del bany de color que no pas en el mordent (tot i que a les fotos la que és més roja és la llana mordentada amb alum) bueno! si ho proves ja ens ho explicaràs!
Esther

Nutsue ha dit...

El taronja també es maco! no et desanimis!