divendres, 17 de juliol del 2009

Origens III: El primer filat

Ja he pogut filar un parell de mostres de les dues llanes i haig de dir que els resultats m'han sorprès una mica. Aquesta és llana menorquina:

60g, 200m, 3 caps. El fil és irregular, ha estat mala de filar (no impossible, la alpaca em costa més) suposo que per causa del meu cardatge deficient, a més de la poca llargària del pèl; però és tirant a suau, i no és "pelut". Miraré si me'n puc fer uns guants, si no pica massa.
Amb la llana merina vaig fer un petit experiment cromàtic (com he anyorat el blau des que faig servir els tints naturals):

vaig tenyir uns quants flocs de 2 colors diferents i els vaig cardar junts, per mesclar-los. Volia veure si això feia que la llana es veiés verda. El resultat no ha estat potser el que esperava, però és interessant:

20g, 10m, 2 caps. Aquest fil, al contrari que el de la llana menorquina, és molt pelut i...pica! Molt! El podria soportar als peus, a les mans amb prou feines, i de cap manera al coll o a la panxa. Em demano si el problema ve de la part del borralló que vaig fer servir. Estic bastant segura que per aquest fil vaig emprar llana de l'esquena de l'ovella, que està més exposada al sol, i no vaig treure, com s'aconsella, les puntes cremades (és que havien agafat un blau tant bonic...), podria ser això?

5 comentaris:

Anònim ha dit...

te quedaron muy bien, quien diria que saldria esto tan hermoso de algo tan básico como la lana virgen, no?
me sorprendió también que la lana de la oveja menorquina resultara más suave que la merina, es extraño, no?

esperanzaypunto ha dit...

Hola Mercè! El pastor que nos da la lana nos dijo que la merina en España ya no es lo que era antaño, ahora la raza esta muy cruzada, porque a los pastores les interesa la carne y la leche no la lana. Puede ser que la raza menorquina sea más pura?
El nos comento que la merina buena esta en Australia y Nueva Zelanda, donde han mantenido las caracteristicas de lana y la han mejorado.
También tienes que tener en cuenta que hay lana que tiene pelo que no vale, que pica y se tiene que quitar antes de hilar o hilar sin que salga el hilo para que no pique.
Petons

Nutsue ha dit...

Si que es fa curiós llegir que el merino piqui, com que normalment és tan suau. Suposo que com dius, s'haurà de triar...més reptes!

Penélope ha dit...

De acuerdo con esperanzaypunto. Por casualidades de la vida (Ja!) he hablado con un colega que ha estado tres veces en Australia trabajando en granjas a cambio de alojamiento y me habló de la "Spanish Merino" que no tiene nada que ver con las que aquí sobreviven: (Mira, mira:--> http://www.sheep101.info/breedsS.html). También me habló del pelo de los canguros, con los que hacen unos sombreros de fieltro prácticamente indestructibles...
En fin... que consideres el afieltrado como posible opción para otra línea de investigación empírica-lanosa para el vellón picajoso. (Hasta el infinito y más alláááááááá)xDD

Penélope ha dit...

Lo que has hecho con las lanas de colores es lo que hacían los pintores impresionistas con las pinceladas.
Sin poder opinar de la textura el aspecto es glorioso. Felicidades!
Por ahí leí que la mejor parte de la lana es la de alrededor del cuello y laterales. La peor, último tercio trasero...

Pd: Mis lanas tienen muy mala pinta. muxus!